top of page
  • יהונתן חורי

קריסת נבחרת ישראל במפעל האירופי ומה ניתן ללמוד מכך

הכישלון של נבחרת ישראל בכדורגל אינו נובע מגורם בודד, אלא משקף מערכת כושלת וחסרת מקצועיות. נדרש שינוי יסודי ומהותי בכל רמות המערכת, החל מההתאחדות לכדורגל ועד בחירת השחקנים.


רגע לפני שריקת הפתיחה מול איסלנד, התמונה שהתגלתה לעין הייתה מרשימה: שורה ארוכה מאוד של אנשי מקצוע מכל קצוות המערכת, עומדים מחובקים ושרים את התקווה. צוות מקצועי, צוות עוזרים מורחב, צוות ניהולי, אנשי לוגיסטיקה ואפסנאות, אנליסטים, צוות רפואי, שחקני ספסל, ועוד בעלי תפקידים מיוחדים המלווים את הנבחרת - 60 איש בסך הכל, כוח ישראלי אדיר, שם כתף אל כתף ברגע של גאווה לאומית.


בתא הכבוד ישבו שינו זוארץ, יו"ר ההתאחדות, וסגנו מורן מאירי, לצידו של השף איתן מזרחי.


מלבד השחקנים שעל כר הדשא, כל הכוח הזה שם כדי לתמוך, לסייע ולדחוף את הנבחרת קדימה. לכל אחד מהם תפקיד ייחודי, חלק קטן מפאזל גדול. ז'אן טלסניקוב, שחקן נבחרת עבר שהצטרף אליה בבודפשט במסגרת פרויקט "אגדות העבר", הביט בהשתאות מהיציע. "בתקופה שלנו לא היה לנו את כל זה", סיפר טלסניקוב. "לא היו אנליסטים, לא צוותים מיוחדים. היום הכדורגל המודרני נמצא במקום אחר לגמרי. השחקנים היום נהנים מאותם תנאים שיש לנבחרות הגדולות באירופה. ממש ככה״.


התמונה הזו, של 60 אנשי מקצוע מאוחדים, היא סמל לתמורה שעברה נבחרת ישראל בשנים האחרונות. היא משקפת את ההשקעה ההולכת וגוברת, את המקצוענות ואת הרצינות בה מתייחסים היום לכדורגל הישראלי.


נבחרת ישראל בכדורגל מקבלת את התנאים הטובים ביותר שיש: מטוס פרטי, שף בעל שם עולמי, צוות מקצועי נרחב ועוד. למרות זאת, על המגרש, הנבחרת נראית כמו אדם בריא שהידרדר למצב של קריסת מערכות.


קל להאשים את השחקנים, אך הבעיה עמוקה יותר. לאורך קמפיין מוקדמות היורו, הנבחרת לא הציגה יכולת משכנעת, למעט במחציות בודדות מול שוויץ ורומניה.


חיפוש פתרונות קסם, כמו חזרתו של ערן זהבי או החלפת המאמן, לא הועילו. נבחרת ישראל זקוקה לטיפול שורשי ויסודי. הבעיה אינה רק ברמת הנבחרת, אלא משקפת את המצב העגום של הכדורגל הישראלי כולו. הליגה חלשה, רמת השחקנים ירודה, וההכשרה המקצועית אינה מספקת. מצד אחד, מתלוננים על רמת הכדורגל הישראלי, ומצד שני מצפים מהנבחרת להצליח ברמה בינלאומית.



נדרש שינוי יסודי ומהותי בכל רמות המערכת, החל מההתאחדות לכדורגל ועד לבתי הספר לכדורגל. הגיע הזמן להפסיק לחפש פתרונות קסם ולהתמקד בעבודה קשה, השקעה ארוכת טווח ותכנון אסטרטגי.


תחושת הלם מוחלט אחזה ברבים בישראל לאחר התבוסה הכואבת לנבחרת איסלנד. לא רק ההפסד עצמו, אלא בעיקר הדרך, הרמה והיכולת העלובה שהציגה הנבחרת הישראלית עוררו זעם ואכזבה רבה.


אמנם אין לנו נבחרת גדולה, אך נבחרת איסלנד אינה מהטובות באירופה וקשה להבין מדוע השחקנים לא הצליחו להתעלות דווקא במשחק הגורלי, גם אם הציגו יכולת ירודה לאורך רוב הקמפיין.


ההתנהלות הרשלנית של השחקנים לאורך הקמפיין, וחוסר היכולת לשמור על יתרון ולרדת מרוצים למחצית, הן תופעות מוכרות החוזרות על עצמן, הן בקמפיין הנוכחי והן בקמפיינים קודמים.


נבחרת ישראל נמצאת בסוג של קריסת מערכות מזה זמן רב. אף אחד לא טרח לבצע בדיקות מעמיקות כדי לאבחן את הבעיות הכרוניות. ההפסדים מול קוסובו ורומניה (פעמיים), עוד לפני המשחק מול איסלנד, היו צריכים להדליק נורה אדומה ולהוות קריאת השכמה.

ההפסד לאיסלנד גרם לכאב גדול בהרבה מההפסדים הקודמים. כעת, הגיע הזמן להתעורר, לבצע בדיקה מעמיקה ויסודית ולבצע שינויים משמעותיים במערכת.


מספר שאלות עוד נותרו פתוחות ללא מענה:

האם המאמן הנוכחי הוא האיש המתאים להוביל את הנבחרת?

האם יש צורך בחילופי דורות בקרב השחקנים?

מהן הדרכים לשיפור רמת הכדורגל הישראלי בכללותו?


רק הזמן יקבע מה יהיו התשובות לשאלות אלו, אך דבר אחד ברור: נדרש שינוי יסודי ומהותי אם אנו רוצים לראות את נבחרת ישראל מצליחה בעתיד. במקום להתמקד בניתוח מעמיק של הכישלון, אנו עסוקים בכותרות בומבסטיות ובספקולציות לגבי זהות המאמן הבא.


לפני שיו"ר ההתאחדות, שינו זוארץ, מתחיל בחיפושים אחר מאמן חדש, עליו לקבל מספר החלטות גורליות. דוגמאות להחלטות כאלה הן לדוגמה בנוגע להמשך העסקתו של יוסי בניון כמנהל מקצועי ובמידה ויחליט שהוא יישאר בתפקידו אז בניון יהיה אחראי על בחירת המאמן. נשאלת גם השאלה האם נבחרת ישראל בכלל זקוקה למנהל מקצועי, וזוהי שאלה עקרונית הדורשת דיון מעמיק. ההחלטה צריכה להתקבל כך שתמנע חזרה לתקופה בה עסקנים וגורמים חיצוניים השפיעו על בחירת שחקנים והחלטות מקצועיות.


עניינים נוספים שיש לדון בהם הם לדוגמה.

הערכת תרומתו של בניון:

יש לבחון את תרומתו של בניון כמנהל מקצועי, מעבר לכישלון בקמפיין הנוכחי.


בחירת מנהל מקצועי: עניין של קביעות?

האם יש להחליף מנהל מקצועי לאחר כל קמפיין, או שמא מדובר בתפקיד הדורש יציבות לאורך זמן?


השאלות רבות, והתשובות אינן פשוטות.

ההחלטות שיתקבלו יהיו בעלות השפעה מכרעת על עתיד הכדורגל הישראלי.

חשוב לנהוג באחריות ובמקצועיות, תוך ניתוח מעמיק של הבעיות והצבת יעדים ריאליים - רק כך נוכל להבטיח עתיד טוב יותר לנבחרת ישראל.



bottom of page