top of page
  • דין בן חיים

כולנו במתח, האם איראן תתקוף אותנו? מה תקיפה כזאת תביא?

תקיפה אווירית מוצלחת ומכוונת בדמשק בירת סוריה באחד באפריל לפני כמה ימים הביאה לחיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון. מה יהיה הלאה? מה יעלה בגורלנו ובגורל המדינה?


מאז השבעה באוקטובר כל כמה ימים אנו שומעים על חיסול של בכיר כזה ואחר בארגון הטרור ״חמאס״, בארגונים אחרים ובשלטון האיראני (משמרות המהפכה). ללא ספק חסן מהדווי, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון הוא האדם הבכיר ביותר שצה״ל חיסל מפרוץ המלחמה. יש היגידו ובצדק שזהו אחד מהחיסולים החשובים ביותר ואולי החשוב ביותר שבוצע מאז חיסול קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס בשנת 2020. מרגע החיסול יש מודיעין מבצעי, שמועות רבות ואיומים רבים מהמנהיגים האיראנים שתהיה תגובה על חיסולו של מהדווי. 

האם צריך לקנות גנרטורים, לאגור מזון ולהתחבא בממד?


(מימין חסן מהדווי, מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון, משמאל מקום חיסולו)


רקע:

באחד עשר בפברואר 1979 התקיימה המהפכה האיראנית. המהפכה הפכה את איראן ממדינה פרו-מערבית, מודרנית, חילונית וידידותית לשכנותיה למדינה דתית אסלאמית עם רשימה של אויבים. בעקבות המהפכה עלה לשלטון האייתוללה ח'ומייני אשר שלט באיראן ביד קשה והפך אותה לשלטון טוטליטרי. לפניו יחסי איראן-ישראל היו נהדרים, מועילים ועשירים. אולם, לאחר המהפכה ח׳ומייני הכריז על ישראל וארצות הברית כאויבות שצריך להשמידן למען יצירת עולם אסלאמי קיצוני. לאורך השנים המשטר החדש באיראן המכונה משמרות המהפכה התכונן למתקפה נגד המערב ובראש ובראשונה נגד ישראל. איראן חיזקה את ארגוני הטרור החגים סביב ישראל כגון ״חמאס״, ״חיזבאללה״, ״הח׳ותים״ ועוד... כל החיזוקים הללו הם במטרה שיצאו לפעולות נגד ישראל ושהם, האיראנים, יוכלו לתקוף את ישראל בדרך עקיפות כך שלא יפגעו כמדינה. במהלך השנים האחרונות איראן החלה את דרכה להפוך למדינה גרעינית עם פצצות אטום וכל זאת כדי לאיים (אולי גם להשמיד) על ישראל והמערב. כאשר חיסלנו להם בשנת 2020 את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני (מקביל לאלוף בצה״ל) הם איימו בקולי קולות שיגיבו בחוזקה ויגרמו לישראל להצטער על החיסול, אך זה לא קרה והם לא הגיבו כלל בשטח ישראל. כמו ארגוני טרור אחרים באזור ״חמאס״ ממומן בחלקו על ידי איראן והם בסופו של דבר מכתיבים להם מה לעשות ומתי. את אירועי השבעה באוקטובר ככל הנראה משמרות המפכה באיראן וחמאס תכננו במשך שנים והוציאו אותן לפועל. לפיכך, משמרות המהפכה אחראים לא פחות ממחבלי החמאס לטבח השבעה באוקטובר. כתוצאה מהטבח פרצה מלחמת "חרבות הברזל" בין ישראל ובין חמאס, חיזבאללה והחותים. שלושת ארגוני הטרור הללו תחת שליטה איראנית כך שללא ספק לאיראן יש חלק בפריצת המלחמה העקובה מדם הזו. מדינת ישראל רואה בחיסול כל האשמים בטבח השבעה באוקטובר כדבר חשוב במלחמה ולביטחון העתידי של מדינת ישראל. לכן, לפני כמה ימים חיסלנו את חסן מהדווי בכיר במשמרות המהפכה שללא ספק ידע ועזר לשבעה באוקטובר להתממש ולצאת לפועל.



(טהראן, ערב המהפכה האיראנית 1979)


האם תהיה תגובה?

מרגע חיסולו של מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון אנו שומעים בתקשורת רבות על תגובה איראנית חזקה שככל הנראה תגיע. יום לאחר החיסול הגיב המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי כך-

״השהידים שלנו קיבלו את אות הקבלה מאלוהים בתום המאבק הארוך שלהם. משטר הרשע יקבל את עונשו באמצעות אנשינו האמיצים, וישראל תצטער על הפשע שלה. אנחנו נגרום להם להתחרט על זה. בעקבות האיומים הללו וממצעים מודיעינים הוחלט על גיוס מילואים למערך ההגנה האווירי של ישראל. לפי ארצות הברית גם כן תגיע תגובה מאיראן ולאו דווקא תקופה קשה נגד אזרחים. אלו הימים האחרונים  של צום הרמדאן ולכן עוד יותר הימים אלו מתוחים ויכולים להביא למלחמה כוללת ורחבה יותר ממה שהיא עכשיו. ביום שישי האחרון ה 5.4 הונחו רבים מנציגנו הדיפלומטיים בחול להישאר בבתיהם ולא להשתתף באירועים. בנוסף, הגיע דיווח שגם איראן העלתה את רמת הכוננות שלה לרמה הגבוהה ביותר וזה מאשר שכנראה תגיע תגובה על החיסול. ראשן אמ״ן אהרון חליוה אמר בשיחות סגורות ש״לא בטוח שהרע מכל מאחורינו״. 

דבריו של ראש אמן עוררו חרדה ומתח אצל הרבה מהאזרחים. אנשים התחילו לאגור מזון, שתייה, גנרטורים וכו׳... לכן, דובר צה״ל מסר הצהרה ביום חמישי ה 4.4 ש״טוב שנסתכל באופן מחמיר על חלק מהתרחישים, אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף״. עוד הוסיף, ״ המלצתי היחידה היא להיות ערניים ואחראיים ולעקוב אם יש שינויים״. ביום שישי ה 5.4 בלילה הגיע דיווח שאיראן תגיב ישירות נגד ישראל ולא תשתמש באחד מארגוני הטרור הכפופים אליה אך יחד עם זאת שהתגובה תהיה פרופורציונלית לתקיפתנו בדמשק. נכון להיום ה 6.4 איננו יודעים איך תתרחש התגובה האיראנית. לפי ההערכות כרגע איראן תגיב ותתקוף, אך לא בחומרה רבה והיא לא תביא למלחמה אזורית. ככל הנראה התגובה תהיה מתקפת רחפנים על שגרירויות ישראליות בעולם.


לעניות דעתי, כמו למדינת ישראל גם לאיראן יש המון מה להפסיד במלחמה והם לא רוצים אותה. המשטר באיראן מתוחכם מאוד ולאו דווקא הוא רוצה להרוס את המדינה שלו ואת הכורים האטומים שבנה במיוחד לאחר שהוא הגיע לרמת העשרת אורניום מספקת ליצירת פצצת אטום. הם יודעים שאם יגיבו בחוזקה ויהרגו ישראלים אנחנו נשיב על תגובתם ודבר זה יכול לגרור למלחמה. לא סתם הם העלו רמת כוננות, גם הם מפחדים וחרדים לביטחונם.

יש צורך גם לזכור שארצות הברית יכולה להתערב המלחמה כזאת. בעקבות הטיעונים שכתבתי לעיל, אני סבור שלא תהיה תגובה משמעותית על חיסול מהדווי. יחד עם זאת, המשטר האיראני הוא משטר טוטליטרי יחיד ואיננו יודעים מה עובר בראש של המנהיג העליון חמינאי שידוע כפסיכופט ואיש רע שלא אכפת לו מאזרחיו.



(בתמונה- הכורים האטומים של איראן בהם מעשירים אורניום)



לסיום, אנו צריכים להקשיב לדיווחים מהימנים ולא לשמועות אשר יכולות להכניס לפאניקה לא ריאלית. כרגע הנחיות פיקוד העורף הן אותן הנחיות כמו בחודשים האחרונים. כרגע אנו האזרחים הישראלים לא באמת יודעים מה תהיה התגובה האיראנית על החיסול אך לפי הדיווחים בימים האחרונים ההערכה היא שהתגובה לא תהיה חזקה ותגרור למלחמה אזורית כוללת שתביא לנרצחים רבים. יתרה על כך, צריך לזכור שבמלחמה גם לאיראן יש הרבה מה להפסיד. אין להם את אלמנט ההפתעה הטרגי של השבעה באוקטובר, אנו דרוכים ונמשיך להיות דרוכים. האיראנים מבינים ורואים זאת. כעת, נותר לנו להיות ערניים להנחיות ובמיוחד להקשיב להנחיה של דובר צה״ל שנכון לעכשיו אין מה להיכנס לפאניקה ולאגור מזון. 


(צה״ל מוכן)


bottom of page