top of page
  • ליהיא יסובסקי

יום הספר והשפעתו על העתיד

מהם מקומם של הספרים בעידן המודרני?

יום הספר העולמי, שחל מדי שנה ב-23 באפריל, הוא חגיגה בינלאומית של עולם הקריאה והספרות, ומהווה כדלת לקוראים חדשים להכיר את העולם המופלא של הספרים, של הדמויות בהם ושל הסיפורים והאגדות. יום הספר מהווה הזדמנות לראות ולבחון את העבודה שסופרים רבים משקיעים בה ולא תמיד זוכה להכרה. בעקבות העידן המודרני עולה השאלה: איך בדיוק היום הזה משפיע על העתיד, ומה בדיוק מקומם של הספרים בעתיד? 



המטרה המרכזית של יום הספר הבינלאומי היא להבטיח שלכולם תהיה הזדמנות לחוות את השמחה והיתרונות של הקריאה ולהציג לאנשים סביב כל העולם את עולמה המופלא של המילה הכתובה. חשיבות יום זה היא להזכיר כמה ספרים חשובים ויכולים לתרום לבניית עתיד טוב יותר. קריאת ספרים משמעותית ויקרת ערך בכל גיל, אך במיוחד בגילאים הצעירים שהם הדור הבא. הקריאה מסייעת לפתח יכולות חשיבה ומיומנויות שונות. מחקרים מראים שקריאה לשם הנאה היא משהו משמעותי להצלחה עתידית. על ידי טיפוח אהבת הקריאה בגיל צעיר, יום הספרים הבינלאומי סולל את הדרך לדור עתידי של קוראים לכל החיים.

לספרים יש השפעות רבות, מגוונות וחשובות לפיתוח דור העתיד במיוחד בעידן שלנו, עידן המסכים:

לדים שגדלים עם אהבה לספרים יהיו, ככל הנראה, מבוגרים משכילים, סקרנים ובעלי חשיבה ביקורתית. הם יהיו אלו שיתמודדו בצורה טובה יותר עם אתגרי העולם המודרני, אלו שיובילו את החברה קדימה ויתרמו לפיתוחה. כיום, אחד הדברים המדאיגיםביותר בדור הצעיר זהו חוסר קריאה ושהייה של שעות מול המסכים. כיום, האינטרנט והמסכים הם דבר בלתי נפרד מחיינו, הם בעלי יתרונות וחסרונות רבים. אחד מחסרונותיו של העולם האינטרנטי הוא ההשפעה שלו על יכולות הקשב והריכוז. יכולות אלו מתפתחות עם קריאת ספרים. ראשית, עם קריאת ספרים משתפרות היכולות הקוגניטיביות משום שקריאה מחזקת זיכרון, ריכוז ומיומנויות חשיבה אנליטית. אלה חיוניים להצלחה בחינוך ובקריירה העתידית. גם יכולות היצירתיות והדמיון משתפרות כתוצאה מקריאה מרובה: השקיעה בסיפורים מפתחת את הדמיון ומאפשרת לעזור לפתח חשיבה יצירתית, הדמיון הוא דבר יקר ערך  אשר עוזר לחשוב מעבר ומחוץ לקופסא ולמצוא רעיונות ופתרונות חדשים לבעיות. הקריאה תורמת ליכולת ריכוז: קריאה עוזרת לשפר את היכולת להתרכז לאורך זמן אשר יכולה לעזור בבתי הספר ובעבודה. עם קריאת ספרים מתפתח בסיס ידע מורחב: קריאה חושפת אנשים למגוון עצום של מידע ונקודות מבט, ומטפחת הבנה מעוגלת היטב של העולם בין אם אלו ספרי פילוסופיה ומדע או ספרי פנטזיה ומתח. 

בנוסף, הקריאה משפרת מיומנויות תקשורת ומחזקת אותן, קריאה משפרת את אוצר המילים ואת יכולת ההבנה. בעזרת הספרים צעירים נחשפים למגוון מילים שלא שומעים ביום יום, דבר זה חשוב במיוחד כשהילדים עדיין לומדים שפה. אוצר מילים רחב מבטיח דור משכיל ואיכותי בעל שפה גבוהה. חסרון נוסף לעידן האינטרנטי הוא החוסר באמפתיה ובמודעות חברתית, על ידי כניסה לנעליהן של דמויות מרקעים שונים בספר, הילדים מפתחים אמפתיה ומודעות חברתית, מקדמים סובלנות והבנה בחברה גלובלית.פיתוח אהבה לקריאת ספרים בגיל צעיר עוזר לפתח סקרנות ורצון ללמידה, הסקרנות והרצון להבין ולחקור את העולם תועיל בעתיד לילדים במגוון תחומים.

מחקרים רבים מראים את היתרון שיש בקריאת ספרים כבר בגיל צעיר; באחד המחקרים שנועד כדי לראות מה מתרחש במוח בזמן קריאת ספרים: למרבה ההפתעה, החוקרים גילו כי מלבד האזורים הקשורים לשפה ולשמיעה, פעולת הקריאה עוררה גם את האזור הוויזואלי במוח אשר מעודד יצירתיות וחדשנות. עולם עשיר בספרים הוא עולם עשיר ביצירתיות ובחדשנות, עולם שבו אנשים אינם חוששים לחשוב מחוץ לקופסה, להביע את עצמם ולמצוא פתרונות חדשים ומשוכללים לבעיות ישנות. הקריאה גם מהווה חיבור בין תרבויות, ספרות היא שפה בינלאומית המחברת בין אנשים ותרבויות מכל רחבי העולם. יום הספר העולמי הוא הזדמנות נהדרת לחגוג את המגוון התרבותי העשיר של האנושות, ללמוד ולהעשיר זה מזה.



יום הספר הבינלאומי הוא יום חשוב ויקר ערך אשר עוזר לעורר ולפתוח דלת לילדים שיובילו את העתיד. למרות זאת, כיום, בעידן הנוכחי קיים קושי בחיבור הצעירים לספרים. זאת בשל המכשירים האלקטרונים והאינטרנט אשר מורידים את רצון הילדים לקריאת ספרים. איך אפשר בכל זאת לגרום לילדים להתעניין בעולמם של הספרים? קריאת ספרים מגיל צעיר ומניעת או הגבלת אינטרנט עד גיל מאוחר יכולה לעזור לפתח את הרצון לקרוא.



את יום הספר ניתן לחגוג בשלל דרכים, לדוגמא בספרד נהוג לקרוא את דון קישוט במעין "מרתון קריאה" הנמשך יומיים משום שביום זה מת מחבר "דון קישוט", מיגל דה סרוונטס . אך ללא ספק הדרך הטובה ביותר לציין ולחגוג יום זה היא פשוט לפתוח ספר ולצלול פנימה אל העולם הנפלא.


"דון קישוט", מיגל דה סרוונטס

לסיכום, יום הספר העולמי הוא זרע של עתיד קורן. עתיד שבו ילדים ומבוגרים כאחד ייהנו מהעושר והידע הטמונים בספרים, עתיד שבו חברה תהיה משכילה וסובלנית יותר, עתיד שבו יצירתיות וחדשנות יהיו אבני היסוד של ההתקדמות. הספרים הם חלק חשוב לפיתוח דור חכם ומשכיל אשר באחד מן הימים יוביל את העולם. אז בואו ננצל את יום הספר העולמי כדי להפיץ את האהבה לספרים, כדי להנגיש אותם לכל אדם, וכדי להבטיח עתיד טוב יותר לכולנו.יום הספר העולמי הוא יום של חגיגה, של למידה, השראה ותקווה. 






bottom of page